



Wernisaż Marii Jerzyk
Wystawa “Równowaga Jednego” są to (graficzne) przemyślenia na temat podstawowych zasad świata – jego energii. Energia, ta jest dualistyczna, przeciwstawna (sobie), tworząca jednak pewną syntetyczną całość.
Świat nasz wydaje się chaotyczny i destrukcyjny (wojny, kataklizmy, epidemie, itp.), ma jednak też drugą, piękną (w odczuciu człowieka) stronę (życie, możliwość rozwoju, poczucie szczęścia, twórczość, itp.). To wszystko stanowi “jedno”, “jedną”, równowagę, zachowuje porządek w naszym codziennym życiu, ale też w świecie w ogóle. Stąd już blisko do wschodnich inspiracji, do sił: “Yin-Yang”, które to obecne jest w moich, kiedy to próbuję zilustrować ten energiczny dualizm tychże sił. W sferze mniej ogólnej, a bardziej namacalnych przykładów takiego dualizmu, można przytoczyć choćby poniższe zjawiska, np.: kobieta – mężczyzna, dzień – noc, światło – ciemność, ogień – woda, itd.
Główny cykl graficzny stanowią trzy zestawy prac, tytułowanych: “Równowaga”, “Jedność” i “Dopełnienie”. W każdym zestawie obecne są dwa pierwiastki – kobiecy „jin” i męski „jang”. Kobieta jako symbol stabilności, pasywności i mężczyzna symbol aktywności i dynamiki, które w połączeniu tworzą jeden wspólny, „znak doskonały” (Jedność). Cykl dopełniają prace o podobnych kształtach (linia, półkrąg), przedstawiające żywioły, odpowiadające energii animy i animusa.
Wybrane kształty matryc nie są przypadkowe. Każdy z kształtów odzwierciedla te symboliczne energie, które są przypisane kobiecie albo mężczyźnie. W przypadku kobiety to spoczywający na poziomej podstawie trójkąt, wyczekująca pozioma kreska i koło nawiązujące do pierwiastka żeńskiego w chińskim znaku Yin-Yang – „jin”. W przypadku mężczyzny to kreska pionowa symbolizująca działanie, aktywny trójkąt stojący na wierzchołku i „jang” nawiązujący do pierwiastka męskiego. Kształty krzyża i koła są ilustracjami tej równowagi, jedności, „idealności” i synergii, która powstaje w połączeniu tych dwóch energii. Podstawowe znaki o przeciwnej symbolice, dają jeden, pełny i przyjemny wizualnie dla odbiorcy znak.
Autorka interesuje się początkami kultury, a także symbolicznymi znakami graficznymi. Dawniej znaki te spełniały różne funkcje w życiu człowieka, od tej najbardziej podstawowej – komunikacyjnej, do wykorzystanych rytualnie czy mistycznej formy poszukiwania sacrum. Inspirację często stanowi literatura psychologiczna np. takich autorów jak: Carl Gustav Jung, Mircea Eliade i inne.
Wszystkie matryce zostały wykonane w technice akwatinta UV oraz w akwaforcie punktowej.